Vaalit jännittivät vähän aikaa sitten – uusi eduskunta on jo aloittanut työssään

Huhtikuun alussa pidettiin jälleen eduskuntavaalit. Suomeen valittiin 200 uutta kansanedustajaa. Yli 50 edustajaa eduskunnassa vaihtuikin kirjaimellisesti, sillä jotkut edellisen eduskunnan edustajista putosivat eduskunnasta tai eivät olleet enää ehdolla. Monet jännittivät vaalituloksia kotikatsomoissa. Esimerkiksi Partyking tarjosi upeat puitteet illanistujaisiin, kuten se on tarjonnut moniin muihinkin tapahtumiin. Kotikatsomossa onkin mukavaa viettää aikaa, kun koristelut ja asusteet ovat kunnossa Partykingin ansiosta. Partyking sopiikin monenlaisiin illanistujaisiin. Nyt kuitenkin vaalit ovat ohi ja on aika suunnata katse siihen, mitä kaikkea uuden hallituksen muodostaminen tuo tullessaan. Hallitusneuvottelut eivät tule olemaan helppoja, joten hallitusta saatetaan muodostaa pitkänkin aikaa.

Millainen hallitus Suomeen saadaan?

Vaalitulosten mukaan Suomeen voidaan odottaa oikeistohallitusta.
Siinä suurimpia puolueita olisivat siis kokoomus ja perussuomalaiset. Lisäksi hallituksessa tulisi olemaan pienempiä puolueita. RKP ja KD ovat mahdollisia vaihtoehtoja oikeistohallitukseen. Tällä yhdistelmällä saisi jo aikaan enemmistöhallituksen. Toki myös kolmanneksi suurinta puoluetta SDP:tä on kaavailtu hallitukseen. SDP on itse ilmoittanut, että osa kansanedustajista haluaisi hallitusvastuuseen, mutta jotkut eivät. SDP:tä on myös hankala nähdä samassa hallituksessa perussuomalaisten kanssa. Se johtuu siitä, että puolue on itse todennut olevansa haluton lähtemään samaan hallitukseen PS:n kanssa. Hallitustunnusteluista tulee siis vähintäänkin mielenkiintoiset, joten voimme jäädä jännityksellä odottamaan, millainen Suomen seuraava hallitus tulee olemaan. Varmaa on, että oppositio tulee varmasti haastamaan hallitusta!

mts_schema